Keresés ebben a blogban

2013. január 8., kedd

SebastiAn - Eljő a napunk filmzene



Talán nem tévedek és SebastiAn név alatt ugyanaz a két ember van, de az első Sebastian-hatásom még kb. 2006-ból jött. Akkor is karácsony volt, néztem az Eurosportot és az egyik műsorismertetőben nagyon zsír szám szólt. Egy rockzene remixe lehetett, de a dalszöveget valahogy rosszul hallhattam, mert sehogy sem sikerült rátalálnom neten. Aztán pár fórumon más is kereste és szerencsére válaszoltak is a kérdésre. Szóval az akkor a Cheap & cheerful remixe volt.
Ehhez képest az Eljő a napunk filmzenéje zongoradarabokból áll. Grandiózus témák, sejtelmes vonós kíséret és epikus tetőpontok. Az egész filmzene nem több 20 percnél, olyan ez, mint amikor Bartókot hallgatsz: játék a hangokkal, tempóval, vissza-visszaköszönő elemek máshogy mutatkoznak be a fülnek. Ilyennek kell lennie a filmzenének.
Ami árulkodó lehet, miért egy személy a fejemben élő két Sebastian, az a Retro.
L’enfance D’un Chien – mintha Erik Truffaz játszana.
A film zenéjétől függetlenül (is) iszonyat jó: egy kiégett pszichológus és egy vörhenyessége miatt kiközösített gimnazista fiú Írországba készülnek, mert az a vörös emberek mekkája. Hellyeah.

És tréler a filmhez, ha valakit az jobban érdekelne:

Eljő a napunk / Our Day Will Come / Notre Jour Viendra



Jefe

2013. január 1., kedd

Flume - Flume


Ilyenkor télen-tavasszal igazán beindul az ausztrál zenei szcéna, hiszen a dél féltekén ilyenkor van nyár, számos zenei fesztivált találunk december végétől egészen április elejéig.
Tökéletes alkalom arra, hogy szétnézzek, a fesztiválokon kik az aktuális kedvencek a legfiatalabb földrészen.
Egy a gond: Flume-ra viszonylag hamar rátaláltam, kb. a második fesztivál line upján – és azóta nem is keresgéltem többet. Volt egy beépített mediaplayere a fesztnek, afféle kedvcsinálóként. Szóval Flume volt itt talán a harmadik szám. Örültem, hogy kibújt az electro house, trap, r’n’b, vagy country-indie vonalból.
8-bites hangzások, rengeteg sample, lassú ütemek, disszonanciáig széthúzott instrumentek, hip-hop hatások, gyerekhangra torzított énekhangok, melyek összeolvadnak a zene folyamatosan ismétlődő örvényében. Először azok a számok tetszettek, ahol volt vokál is; ami inkább csak megemeli kalapját és helyet foglal a zenében, de nem lesz egyeduralkodó – köszönhetően a szétdarabolt részeknek és a loopnak.
Az egész anyag hamar elérte a célját, mert mostanra elejétől végéig zseniálisnak tartom: hip-hop és szolid glitch hop keveredik. Akik szeretik az ilyesmit, nem fognak csalódni.
A fent leírtak alapján a számok kiszámíthatóak, valahogy mégsincs unásig ismételve egy-egy elem, sem egy számon belül, sem az albumon (15 számra 50 perc jut).

Sintra – szinti és gyerekhangra torzított sample, áh! Kapcsold ki a repeattracket, mert itt ragadsz.

Holding on – az egyik legerősebb szám, amihez a netes lejátszók letöltési adatai is hozzájárulnak. Régi soul énekminta és csatornás visszhang.

Left Alone – a Gyűrűk Ura trilógia első részének végén látható lassú fadein-fade out képekkel versenyző elnyújtott, szinte nyavalygós ének a centrumban.

On Top – már-már azt hinnénk, szerepet kap a hip-hop, hiszen nincs szétbaszva az ének. Szerintem ez az a szám, ami alapján kettéoszlik a Flume-hallgatótábor: vagy ez tetszik, vagy inkább visszavágysz az előző loopoltvokálos tartalomhoz.

Insane – valószínűleg ez az a szám, ami miatt egyes ausztrál körökben 2012. popalbumának kiáltották ki az anyagot. Nem is jön be, bár talán ez az egyszerű hangzás az, ami miatt nem csömörlünk meg és várjuk a további zenei hatásokat.

More than you thought – egy jóféle NinjaTune-kompatibilis adag. Absztraktabb zenei alap, amolyan Tominak való.

Bring you down – AndreyaTriana, Emika és barátnői, ismét a pop nyert.

Warm thoughts – ha nem a Sintra, akkor ennek kellene bevezetnie az albumot. Le a kalappal.

What you need– imádom. Ilyennel lehet hazaküldeni az embereket. :D

Star Eyes – húha. Imbolyogva el is indultunk hazafelé. Nekimész a falaknak, meg-megállsz és kistávolságú célokat tűzül ki magad elé, míg haladsz a megfelelő lakásig. A szám alatt néha azon tűnődsz, vajon tényleg így fog szólni a zene, ha másnap meghallgatod?

Mert meghallgatod.

Jefe

2012. november 27., kedd

Max Tannone - Mos Dub

Max Tannonéról már volt szó. (Ezért most nem az ő képét raktam ki, hanem az énekalanyt.)
Anno azért jött fel Tannone, mert 70/80-as évekbeli afrofunk instrujából és Ghostface Killah MC-zéséből rakott össze bootlegeket.
Most pedig reggae instruk következnek, amiket Mos Def vokálja "emel fel" kocsiból kihajolós-bólogatós szintre.
A választás tökéletes. A vokált egy olyan ember adja, aki a klasszikus hip-hop éra végén kezdett MC-zni. 13 év alatt 4 album, számos egyéb megjelenés - Mos Def az én fejemben inkább költő, mint MC. Talán pont emiatt találtak anno egymásra DJ Shadow-val, aki szintén a legfelsőbb szinten működik zeneileg:

Ha valaki látta a Tekerd vissza haver! (Be kind rewind) filmet, ismerős lehet: Jack Black mellett ő volt a másik főszereplő, vagy akár a Galaxis útikalauz stopposoknak filmes adaptációja is beugorhat.


De visszatérek a bejegyzés címére: az album okos, ahogy már Max Tannonétól megszoktuk. Mert fülbemászik. Mert hip-hop - dub/reggae.
Összeolvadás van itt, igazi fúzió az album az elejétől a végéig: a producer kever és a reggae instruk által így válik Mos Def hip-hop MC-ből egy album erejéig reggae Deejay.
Akárcsak az előző projektek a Mos Dub is totálisan ingyen elérhető és letölthető (de az adakozás természetesen nincs kizárva): http://www.maxtannone.com/projects/mosdub/
Kedvencek:

Azért jók ezek a mash upok, mert könnyedén gyakorló anyaggá válhatnak. Az ember megfigyelheti, hogyan épül fel egy-egy zene, ráadásul a letölthető instrumental anyagok arra buzdítanak, hogy te is hozzáláss a saját anyagod elkészítéséhez - vagy legalább megérezd, mitől működik a zene.

Max Tannone és Mos Def - big up!


Jefe

2012. november 12., hétfő

The Inspector Cluzo

A Brian életének egyik jelenete kicsit átalakítva:

- Mert mit adtak nekünk a franciák?
- A szerelem nyelvét? Kocsikat? Az ínyenc konyhát?
- Jó, jó, de leszámítva ezeket, mit adtak még nekünk?
- Inspector Cluzót!

Abból pedig többet is: most a zenekar a lényeg.


November 17-én szombaton egy igazi fesztiválkedvenc látogat el az A38-ra.
Az Inspector Cluzo mindenféle manírtól mentes, francia, zsigerig hatoló funk and roll megfelelő humorral fűszerezve.
Amikor hallgatod, érzed: ez a zene abszolút azért van, hogy jól szórakozz rajta és még az ismeretleneknek is pillanatok alatt a fülébe másznak a dallamok. Csak a tánc és az őrület számít: fejrázás, ordítás, első sor, második sör és így tovább.
A soult idéző szopránosan magas férfivokál, a funky bass ütemek, vagy az itt-ott diszkóra emlékeztető dallamok megmutatják nekünk, hogy két ember mennyire lehet sokszínű és kreatív a rock világában. A mostani koncerten két mesteri rézfúvós segítségével, a The FB’s Hornsszal mutatják meg nekünk a rock – funk – soul szentháromságát.
The Inspector Cluzo eddig három albummal jeleskedhet: The Inspector Cluzo (2008), The French Bastards (2010), The 2 mousquetaires (2012). A mostani koncert a legfrissebb lemez bemutatóturnéjának egyik állomása.
Aki a koncertre ellátogat, kedvezményesen megvásárolhatja a harmadik albumot, melyhez egy képregény is jár. És bár már régóta a zenei formátumok digitális világát (mp3, m4a, flac etc.) éljük, egy Inspector Cluzo CD-vel a polcunkon könnyen tágíthatjuk a haverok zenei világát:
- Mi ez a CD? Inspector Cluzo? Mit tolnak?
- Nem vágod? Barátom, sokat kell még tanulnod az őszinte rock and rollról.

Itt egy kis merítés az első két albumról:

A lényeg:
Hely: A38 hajó, Bp.
Időpont: 2012. november 17. szombat. 19:30
Előzenekar: Wattican Punk Ballet De Lux
Belépő: 1000 Ft


Jefe


2012. november 6., kedd

Kid Koala

Kid Koala egy kanadai multiinstrumentalista producer, DJ és képregényrajzoló, akinek a zenéi már jó ideje a Ninja Tune kiadónál jelennek meg. Ez a kiadó a megszokott módon garancia a minőségi zenére. Őszinte leszek, nem ismerem Kid Koala korábbi munkáit, de a nemrég kiadott 12 Bit Blues album hatalmas és telitalálat. A srác ízekre szedi a klasszikus blues dallamokat, ügyelve, hogy a merengősen lassú, és az átutazós vándor-dallamok tökéletes egyensúlyt teremtsenek az album elejétől a végéig.



Ha Kid Koala egyszer eljönne Budapestre, az A38-on tutira teltházas koncertet tolna. főleg, ha ezt a zsigerig hatoló szórakoztató showt tolná le: 12 bit blues The Vaudeville Tour Trailer

Őszinte, előadásukban humoros, szerkezetében komoly zenék ezek.
Le a kalappal!


Jefe