Keresés ebben a blogban

2013. június 28., péntek

Supernem - Tudományos-fantasztikus Pop

Supernem koncert lesz szombaton a ZP-ben. Aki tud, menjen el - helyettem is. Amint hallgattam a 2011-es albumot, azon gondolkodtam, mi az a közös pont a dalokban, amitől igazán élhető/hallgatható az anyag: Szabi hangja. Ami tetszik benne, az az, hogy a dalszöveg versrészeiben is ordít, nem csak a refrénnél. Nyers és amikor már azt hinnéd, hogy sem erővel, sem levegővel nem lehet ezt bírni, akkor is szinten tartja a rock and roll tombolását.



Őszintén, nem tudom, hogy milyenek a köztes albumok, én kamaszként még az leős lemezüket hallgattam, aztán most néztem rá a 2011-es Tudományos-fantasztikus popra, de ez a 27 perc valami hihetetlenül odabasz. Nem hagy békén, az a tipikus érzés vesz erőt rajtad, hogy ha élőben hallgatod, akkor a lehető legközelebb kell menned a zenekarhoz. Olyan leszel, mint a molylepkék, amik a villanykarók fényéhez igyekeznek.
A működő rockbanda példája jut eszembe a Supernemről: látjátok, mennyit írtam a hangról, az énekesről. Egy igazi frontemberről van szó, akivel a közönség gyorsan azonosulhat, de közben mindenki érzi, hogy ez az ösztönökre ható rock and roll csak akkor működhet, ha a frontember és a banda többi tagja totális összhangban állnak egymással.

Sok beszédnek zene a vége, klikk a majomra, beraktam az egész albumot egy YouTube listába. Aki nem szerette, nem hallgatta a Supernemet, annak sem árthat ez a 27 perc. Aki meg eddig hallgatta, de a 2011-es albumot csak a rádióból hallotta, az hallgassa meg a többit is, és tutira sokkal többet fog szólni, mint egyszer félóra.

A Tudományos-fantasztikus pop olyan kezdés, amivel a zene megragadja a vállaidat és azt mondja: Ide figyelj, jön most 27 percnyi totális rock, leszarom mit csináltál eddig, most ugrálni fogsz és kész! A 20th Century Fox hangszlogenjének beépítéséért külön jár a pont. A Viszlát, szevaszban van az, amit fent leírtam Szabi hangjáról. A Reggelig táncolni egy rossz cipőben klasszikus punk, annyira ismerősek ezek a dallamok, de nem tudom honnan. Ha túl vagy ezen a zajos kezdésen, akkor az Az világ ad először esélyt a levegővételre. Mi kell az ordibálás és fejrázásra késztető ütemeken kívül? Könnyen megjegyezhető dalszöveg. Olyan, mint a Hova megy, ki?-ben van. Az, hogy nem normális a Supernem, nemcsak borítékolható, de elvárható, ezért van rajta az albumon a Rövid Sláger. Nekem az album első olyan dala, ami kissé kilóg a többi közül, az az Irány a moziba be!, szóval menjünk is tovább. Elvileg már csak két szám van hátra. Egy kérdés: vajon miért olyan kurvára megkapóak azok a dalszöveg, ahol ugyanaz az állítás rengetegféle verziója a dalszöveg? Pál utcai fiúk - Félek, Quimby - Unom, Kistehén - Elviszem magammal - egy kaptafa, de valamiért mindegyik nagy kedvenc. Az utolsó szám az albumról egy igazi ki/levezető - mintha éreznék a fiúk, hogy megfáradtunk, ezután még haza is kell menni..."Csak halkan, itt mások alszanak, Ha nem látnak meg nem is hallanak, A hangerőtől úgysem hallanak."

Jefe


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése