Keresés ebben a blogban

2012. február 7., kedd

magyar hip-hop

Úgy gondoltam, dobok egy adag magyar hip-hopot. Azokat a Zunderground zenéket, amik közül mára már sok nem is olyan alternatív. Megnéztem az eddigi anyagokat és úgy döntöttem, hogy minden előadótól csak kettő dalt választok, mert máskülönben tényleg elszabadulna a magyar rímpokol. Az egyes előadók számai között sok átjárás van, én igyekeztem olyanokat választani, amelyekben nem segítenek egymásnak, de persze sokukat láncreakcióban ismertem meg.




Kezdjük az első hip-hop élményemmel, ami ofkórsz az Animal Cannibals volt. Ami engem illet, különösebben nem kerestem őket az 1999-es Reggel, délben, este album óta egészen 2008-ig. A Rapdiszkó album viszont elég jóra sikeredett. Nagy előnye, hogy rengeteg magyar rapper közreműködik [pl. Fluor Filigran aka. Fluor Tomi is (!) ]- ezért amikor anno a JATE Klubban felléptek, csak fél-playbackkel tudták tolni.

Animal Cannibals - Vasárnap reggel (Nem ez a verzió szerepel a Reggel, délben, este kazin (!), én csak pár ve tudtam, hogy van egy ilyen gettósabb instrumentes változat is.)

Ha már felmerült a Fluor Tomi, akkor muszáj itt is leírniom a vesszőparipámat vele kapcsolatban. Ez a Tomi gyerek nagyon ügyes cuccokat tett le a 2000-es évek közepén Fluor Filigran néven, talán még egy It's rite rap jamet is nyert - de váltott a bohóckodás felé. Kinek mi kell a fennmaradáshoz. Nekem jobban bejött volna, ha marad ennél az iránynál:
Fluor Filigran - Beton (BETOOOOOOOOOOOON!!!! KONKRÉÉÉÉÉT!)

Populáris rapként Gangsta Zoleetól hallgattuk agyon kazin a Szerb határ felé című számot, még vmikor 2001-ben.
Nem is tudom, hogy Belgát ide lehetne-e sorolni, mert ők inkább vmi raptrash cuccot toltak anno, most meg ki tudja, nem igazán követem már őket; 2003. telén azért ez is ütött, hála a Ságváris sítábornak és Sárközi Tamásnak.
Belga - Gomba hölgy - FFFFFFFFFUUUUUUUU. Tomival a Sorin mennyit ment ez, amikkor hajnalban már kifolyt az agyad a rajzolástól (Tominak), vagy a szakirodalom-fordítástól (én), akkor ez igazán leépített. Apropó: R.I.P. Bada Dada!

Már 2006 elején bemutatkozott Akkezdet PHiai nekem Mátén és Ádámon keresztül, de akkor vhogy nem ragadt meg a fejemben. Aztán 2007. elején Kovács Máté is megmutatta és akkor viszont ütött. Az utóbbi évekre mindenki számára etalon dolgokat művelnek a srácok, tk. a rappet és a kortárs költészetet olvasztották össze.

És akkor itt van egy állandó résztvevő aki Saiidékkal tolja, az öreg Bobakrome
Bobafett & Bobakrome - Csodapisti lát - ami nekem már inkább a HC felé tart, de ha a Belga itt volt, akkor ez is belefér.

Jóféle 2008-as év vége felé jöttek a Ludditák (bocs, ha ez késő), akik azóta már el is búcsúztak a rapszakmától. Két pergőnyelvű lány, mellé Buppa - aki viszont vhogy nem jött be szólóként.

Anonim Mc Vilitől, amit még a Kazinczy utcában hallottam. Vegyes érzések, némelyik elég jó, némelyik szám felejtős.
Anonim MC - Bódogságho'

A Raptorz az a rapforma, amit Akkezdet után a második helyre teszek. Az első album kiforratlan, de a 2006-os Második harapás szerintem elejétől a végéig mestermunka. Sok skit, amit nagyon ügyesen használnak, akár szám elején, akár közben legyen.

Az első számban ott van a DSP, tőlük nem hallgattam sokat, de a 2011-es albumuk első szólója volt a következő szám, ami több mint korrekt:

NKS a második Akkezdet albumon sokat közreműködött, anno gondoltam ránézek, de pár szám után vhogy sok lesz ebből a fura fanyar hangszínből.

Barbárfivérek nekem talán a legfrissebb dolog (talán két éve): szövegileg Tibbah és Dipa kettőse, Dipa pedig a DSP-ben is tolja Bom mellett. És bár nem Laci mutatta, de kb. ő volt az egyetlen a környéken, aki rajtam kívül már ismerte. Nyomják dühösen, Dipa néha afféle ragga-vonyítással, de nekem jobban bejönnek a lazább szerzemények.

Zárásképpen is Barbárfivéreket válaszottam, ami elég hosszú szám, de félelmetes jó a zenei alap, és afféle grand fináléval is felér, annyian szövegelnek benne.

adás vége
Jefe

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése